פיגומים בתקן אירופאי

המחיר מדהים!השירות לא פחות!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

פיגומים הם ללא ספק אמצעי שכיח וחיוני מאוד בתהליכי בניה ושיפוץ, והשימוש בהם נפוץ מאוד בכל אתרי הבניה בארץ. מן הצד השני, השימוש בפיגומים הוא אחד מהגורמים המרכזיים לתאונות הקשורות בעבודה בגובה. למרבה הפרדוקס, פיגומים שמוקמים בישראל על פי התקנות, הכללים והתקנים המחייבים הם עדיין פיגומים שרמת הבטיחות שלהם היא נמוכה מאוד מה שאומר שגם כאשר אנשים מאבדים את חייהם על פיגום באתר בנייה, המסקנה היא תמיד שאף אחד לא אשם ואין מה לתקן, שכן הכל מתנהל על פי התקן. בדיוק מהסיבה הזאת החליטו הרשויות בישראל להפסיק לעבוד על פי התקן הישראלי ולאמץ את התקן האירופאי לפיגומים, שהחל מהיום יהפוך לסטנדרט המחייב.

מהו התקן האירופאי לפיגומים?

התקן האירופאי לפיגומים, תקן EN12810 הוא תקן שנקבע על ידי מדינות האיחוד האירופי וכולל בתוכו שורה של הוראות, כללים ומבחנים שבהם צריך לעמוד כל פיגום על מנת לקבל אישור התקנה ושימוש. בניגוד לתקן הישראלי שמפרט אמנם שורה של כללים בהקמת פיגומים, התקן האירופאי מתייחס לכל היבט אפשרי במבנה הפיגום, החל מהחומר ממנו עשוי הפיגום, דרך עובי דפנות הרכיבים השונים של הפיגום וכלה בתרחישי סיכון בהם צריך הפיגום לעמוד. בעוד שעל פי התקן הישראלי ניתן עדיין להקים פיגומים שעשויים ממתכת ישנה וחלודה ולעשות שימוש בחומרי גלם שעמידותם מוטלת בספק, התקן האירופאי לא מותיר פרצה לא מטופלת ובכך מבטיח את רמת הבטיחות הגבוהה ביותר לעובדים המשתמשים בפיגום ולסובבים אותם.

פיגומים בתקן אירופאי

מהם כללי המפתח בתקן האירופאי?

 כאמור, תקן EN12810 מפרט שורה של דרישות ברורות וחד ערכיות בהן צריך הפיגום לעמוד על מנת לקבל תו תקן ולהיכנס לשימוש. דרישות אלה מתייחסות להיבטים השונים המשפיעים על רמת הבטיחות של הפיגום, הן עבור העובדים המשתמשים בו והן עבור עוברי האורח והאנשים המצויים בסביבתו. התקן עצמו כולל פירוט רב של דרישות והוראות וכן נחלק לתקנים נוספים המתייחסים לחומרי גלם שונים ולסוגים שונים של פיגומים, אך בסך הכול ישנן מספר דרישות שמאפיינות את כל התקנים הרלוונטיים הכלולים בו ואשר מתוארים בצורה מאוד פרטנית, ואלו הם:

עמידות

על פי דרישות התקן האירופאי, כל פיגום חייב להציג עמידות מלאה במשך כל תקופת השימוש בו ועד הוצאתו ממחזור השימוש. עמידות, משמעה שהפיגום עומד בכל מאפייני החוזק המבני כל עוד הוא נמצא בשימוש. בדיקת עמידות הפיגום מבוצעת באמצעות הדמיה של העמסה אותנטית על הפיגום, קרי יצירת עומס טיפוסי על הפיגום בצורה מחזורית ולאחר מכן בדיקת החוזק המבני של הפיגום. אם לאחר השתת העומס, מתגלה כי נפגם החוזק המבני של הפיגום או שאפילו נוצרו בו שינויים מבניים לא רצויים, הרי שהפיגום אינו עומד בתקן.

יציבות

סעיף היציבות קובע כי על הפיגום לעמוד גם במצבי קיצון בהם מוטל על הפיגום עומס, אפילו רגעי, שהוא מעבר לעומס שהוגדר כעומס המרבי על ידי היצרן. עמידה בדרישה זו נבחנת על ידי בדיקה של מספר תרחישי יציבות הכוללים החלקת עובד מהחלק העליון של הפיגום, החלקה מהחלק התחתון של הפיגום, החלקה מהסולם, אובדן אחיזה של העובד בחלק העליון של הפיגום. במצבים אלה עלול להיווצר מצב בו העובד שמאבד את אחיזתו בפיגום מפעיל עומס יתר בכיוונים לא טיפוסיים ובעוצמה לא טיפוסית ופיגום שמקבל את התקן האירופאי צריך להציג שמירה מלאה על יציבותו גם במקרי קיצון אלה.

עמידה במבחני עומס

מבחני עומס נועדו לבחון את יכולתו של הפיגום לשאת משקלים כבדים שנעים סביב משקלי המקסימום המותרים. מבחנים אלה מבוצעים בכמה וכמה דרגות משקל, החל ממשקל אדם, דרך משקל של ציוד כבד וכלה במשקל של חומרי גלם המועמסים על שלבי הפיגום. במבחנים אלה נבחנת עמידותו של הפיגום גם כאשר עומסי המשקל מופעלים עליו לא רק בכיוון האנכי כלפי מטה אלא גם בכיוונים לא טיפוסיים. כאמור, רק פיגום שעמד במבחנים אלה יוכל לקבל את תו התקן האירופאי.

יציבות משתמש

התקן האירופאי מגדיר מספר אמצעים בהם מחוייב כל פיגום, על מנת להבטיח את יציבותו של המשתמש בפיגום בזמן עבודה בגובה. אמצעים אלה כוללים מעקה בטיחות כפול בגובה הברכיים ובגובה המותניים בנוסף ללוח רגל בגובה 15 ס"מ ממשטח העבודה. התקן מגדיר בדיוק את חומרי הגלם והעובי של מעקות הבטיחות ואת האופן בו יש לחזק אותם למקומם על מנת שניתן יהיה להגדיר אותם כעומדים בתקן.

עיגון הפיגום

סעיף זה של התקן האירופאי אוסר כל אפשרות של התרוממות המדרכים או של השתחררות של המדרכים ממקומם. מדרכים אלה יכולים למשל להתקער בזמן העמסת משקל יתר במרכזם או שהם יכולים להתרומם בתנאי רוח חזקה. התקן האירופאי כאמור, אוסר מצבים אלה וקובע כי המדרכים חייבים להיות מעוגנים היטב למקומם בכל תנאי אפשרי.

היתרונות המשמעותיים של התקן האירופאי על פני זה הישראלי

היתרון החשוב ביותר של התקן האירופאי על פני התקן הישראלי הוא, שהתקן האירופאי הוא הרבה יותר בטיחותי לעובדים ולעוברי האורח בסביבת הפיגום. התקן האירופאי לא רק קובע מהם התנאים בהם צריך הפיגום לעמוד, אלא גם מפרט את הדרישות הטכניות שנמצאו כדרישות החיוניות על מנת שניתן יהיה לעמוד בתנאים אלה. בעוד התקן הישראלי מאפשר למשל עבודה עם זקפי עץ ומשטחי עץ יציבים וחזקים, לא תמיד מגדיר את התקן את הנתונים הטכניים שאכן הופכים אותם ליציבים. ישנם נושאים בהם גם התקן הישראלי מפרט על סוג העץ בו ניתן לעשות שימוש ועל עוביו בהתאם לסוגו, אך פירוט זה הוא אינו שיטתי לאורך התקן הישראלי, כפי שהוא בא לידי ביטוי בתקן האירופאי.

בנוסף לכך, התקן הישראלי מבוסס על סטנדרטים מיושנים שנקבעו על סמך מבחנים מאוד מיושנים שלא משקפים באמת את העומסים בהם אמור לעמוד פיגום. התקן האירופאי הוא תקן שמבוסס למעשה על מבחן התוצאה. התקן קובע שורה של תוצאות בהן חייב לעמוד הפיגום בכל מבחן שייערך לו, ובכך מבטיח את רמת הבטיחות הגבוהה ביותר של הפיגום כתמונת ראי של מציאות העבודה עליו.

שיטות הרכבה

על פי התקן האירופאי, גם לשיטת ההרכבה ישנה השפעה דרמטית על יציבותו של הפיגום. בהתאם לכך כולל התקן האירופאי פירוט רב על האופן בו יש להרכיב כל פיגום וגם אם התקן משאיר מקום לגמישות באפשרויות ההרכבה השונות, הוא עדיין מתמקד בכך שמבנה הרכיבים של הפיגום יתמכו בהרכבה חכמה ובטוחה. כך למשל, במקום לבצע קשירה של זקף ואזן יד המצטלבים זה בזה באמצעות חוט ברזל, מגדיר התקן האירופאי את החובה לכך שהזקף יכלול תושבות ייעודיות לאזן והאזן יכלול את האמצעים הנדרשים בכדי להתקבע על גבי אותן תושבות בצורה בטוחה ויציבה.

ההתייחסות לשיטות ההרכבה היא קריטית לבטיחותו של הפיגום שכן היא אינה משאירה מקום לשיקול הדעת או להקפדה של מקימי הפיגום על פעולות החיבור וההרכבה השונות ולמעשה מטמיעה את נושא ההרכבה במבנה של הפיגום עצמו – לא ניתן להרכיב את הפיגום אלא בצורה הבטיחותית ביותר כפי שהיא משתקפת מהתקן האירופאי.

עלויות פיגומים בתקן האירופאי

מן הסתם, ההנחה הראשונית היא שפיגום שצריך לעמוד בכל כך הרבה תנאים והוראות יהיה בסופו של דבר יקר יותר מאשר פיגום שאינו עומד באותם תנאים, שכן פיגום שעומד בתקן לבטח עשוי מחומרי גלם יותר איכותיים, מכמות גדולה יותר של חומרי גלם ובו גם הושקעו יותר מאמצי תכנון הנדסיים על מנת להביא אותו למצב של עמידה בתקן האירופאי. בפועל, לא כך הוא.

כאשר בוחנים את כל מכלול העלויות של הרכבת פיגום, מאפשר לנו התקן האירופאי לחסוך בהמון סוגים של עלויות ובסך הכל לייצר חיסכון בשורה התחתונה. כך למשל, כאשר הפיגום מגיע עם מנגנוני הרכבה בסגנון Plug & Play, התקנת הפיגום הופכת למהירה הרבה יותר וחוסכת המון כסף על עבודה. כאשר כל רכיבי הפיגום עומדים בדרישת העמידות של התקן, אין תחלופה של רכיבים, לא צריך להתמודד עם החלפה של מדרכים שנשברו או נסדקו ולא צריך לרכוש ציוד מתכלה שמשמש בהרכבת הפיגום.

סוגי פיגומים בתקן אירופאי

בנוסף לכך, התקן האירופאי מתייחס למגוון רחב של פיגומים, לרבות למשל פיגומי אלומיניום. פיגומים אלה הם קלים הרבה יותר מפיגומי הפלדה וכל עוד הם עומדים בדרישות התקן האירופאי, הם גם בטוחים יותר מפיגומי הפלדה. במקביל, המדובר בפיגומים שקל מאוד לשאת אותם, קל להוביל אותם ממקום למקום והעבודה איתם היא קלה, מהירה ויעילה ביותר, וכל אלה באים בסופו של דבר לידי ביטוי גם בחישוב העלויות.

מעבר להיבטים הטכניים של התקן האירופאי, התקן מייצר גם המון סדר וארגון בכל הנושא של תחזוקה, הובלה והרכבה של פיגומים. פיגומים בתקן אירופאי הם פיגומים שקל מאוד להוביל, קל לפרק, קל להרכיב וקל לתפעל ולבדוק. הכל הופך למאוד מסודר ומאורגן ויש לכך ביטוי משמעותי מאוד בסך העלויות המושקעות בהשמשת הפיגום ובשימוש בו. כמו כן, פיגום שעומד בתקן האירופאי הוא פיגום בטוח יותר ואפשר בהחלט להעריך שככל שהשימוש בפיגומים שעומדים בתקן האירופאי ילך ויגדל, כך ירדו תעריפי הביטוח שמשלמים היזמים ואחראי הפרויקט, מה שיוביל לחיסכון נוסף בעלויות הפרויקט.

פיגומים בתקן האירופאי הם פיגומים בטוחים יותר

לבסוף, היתרון החשוב ביותר והסיבה הטובה ביותר לעבור לפיגומים שעומדים בתקן האירופאי – המדובר בפיגומים בטוחים יותר מהפיגומים בהם נעשה עד כה שימוש בישראל. פיגום שמקבל את תו התקן האירופאי הוא פיגום בטוח יותר, הוא מעניק לעובדים הרגשה בטוחה ביותר כשהם עולים לגבוה, הוא חוסך בחיי אדם ובפציעות ובסופו של דבר הוא גם מעניק ראש שקט לאחראי הפרויקט ולחברות הביטוח. כל העיסוק בתקן האירופאי נולד בעקבות ריבוי תאונות הגובה בישראל, בעקבות האיומים שהשמיעה ההסתדרות לכיוון הממשלה על הצורך לטפל בנושא ובהמשך לכך, בעקבות מהלכי הממשלה להכניס את התקן האירופאי כתקן המחייב לפיגומים בישראל. מלכתחילה הסיבה לאימוץ התקן האירופאי היא מניעת סיכונים מיותרים והגברת רמת הבטיחות באתרי בנייה.

בדיקות הפיגום

ואחרי שאמרנו את כל זה, גם פיגומים בתקן אירופאי מחויבים בבדיקות תדירות של הפיגום לפני הרכבתו, במהלך הרכבתו ולאורך כל זמן השימוש בו כאשר הוא מורכב. בדיקות אלה צריכות להתבצע הן על ידי גורם מקצועי שהוסמך על ידי המוסד לבטיחות וגהות והן על ידי מנהלי העבודה באתר הבנייה. הבדיקות צריכות להיות מתועדות בצורה מפורטת ביומן העבודה וגם לנושא הזה ישנה התייחסות בתקן האירופאי, אם כי בהיבט זה התקן הישראלי בהחלט מספק פלטפורמה יעילה לבדיקת הפיגומים.

בשורה התחתונה, השוק הישראלי עובר לפיגומים בתקן אירופאי, יש לו את כל הסיבות הטובות לעשות את זה ובסופו של דבר כולם מרוויחים מהמהלך.

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:
073-3753249

אז מה היה לנו בכתבה:

רונן זקיף
רונן זקיף

מזה שנים רבות, משרתת חברת זקיף השכרת פיגומים את ענף הבנייה בישראל ומספקת מערכים שלמים של פיגומים לפרויקטים מגוונים של בנייה חדשה. לצד זאת, מספקת החברה פיגומים גם ללקוחות פרטיים, בנייה פרטית ופרויקטים של שיפוץ מעטפת חוץ ועיצוב פנים, בהתאמה מלאה לצרכי הלקוח.

עוד פוסטים שיעניינו אותך

building job site

פאר נשכח: חשיפת מסתורין של חורבות נטושות

כאשר ערים גדלות ומתפתחות, מבנים ישנים מפנים לרוב את מקומם לפיתוחים חדשים. הריסת מבנים היא רוע הכרחי, שסוללת את הדרך להתקדמות ומודרניזציה. עם זאת, כמה חורבות נותרות מאחור, והופכות לקפסולות זמן המציעות הצצה לעבר. המבנים הנטושים הללו, גדולים או קטנים, מחזיקים ביופי ומסתורין מסוימים שמושכים את תשומת לבם של מגלי ארצות וחובבי היסטוריה כאחד.

התקשרו עכשיו
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!